Liikmeid
14

Soovitused raseduse esimeseks pooleks

oktoober 1, 2018

Hoolitse, et esimesel kolmel raseduskuul oleks sinu toidus piisavalt folaate

(folaate on ohtralt rohelises lehtköögiviljas). Kui tunned, et ei suuda rohelist süüa, söö tableti kujul juurde. Foolhappe puudus kehas on seostatud seljaaju songa tekkega lootel.

 

Hoolitse, et saaksid igapäevaselt toidust palju vitamiine-mineraale! – On tõestatud, et tulevase lapse tervis on nii lapse kui ka täiskasvanueas seda tugevam, mida mineraalide ja vitamiinide rikkam on naise toit raseduse ajal. *Kuna tänapäeval võib väga raske olla tervislikult toituda, siis lihtne viis igapäevaselt piisavalt vitamiine ja mineraale saada on süüa n.ö „supertoite“! Söö või joo iga päev:
  • peotäis idandeid
  • klaas smuutit (nt 1 banaan + peotäis astelpaju või mustsõstra vm marju + paar rohelist salati lehte + klaas vett)
  • ½-1 klaas toormahla
  • 1-5 tl Mõts (või Tõms) – s.o mesi + õietolm + taruvaik + suir
*Ei soovita raseda vitamiine – esiteks on nad sünteetilised (sünteetilised vitamiinid imenduvad kordi halvemini kui looduslikud ning nende toime on alati veidi teistsugne); teiseks on nad tehtud keskmisele rasedale keskmises annuses ehk kui sul on millestki puudu, ei anna ta piisavalt ja kui miskit palju, siis võib anda üleannuse. NB! Kui naisel hakkab „raseda vitamiine“ võttes paha (iiveldama, lõhn vastik vm), on see selge märk, et need ei sobi!
 Kui tunned ennast väsinult, siis võta endale ekstra aega puhkamiseks (nt maga terve päev või nädalavahetus maha)! Keha peab kogu hormoonsüsteemi, immuunsüsteemi ümber korraldama ja see võtab palju lisaenergiat! Kui seda annad, läheb  väsimus kiirelt üle, kui ei, võib jääda venima! (*AGA väsimuse põhjuseid on veel – nt vähene vee joomine, C vitamiini puudus, aneemia jne – mõtle ka nendele!)
Võta iga päev enda jaoks ekstra aega iseendaga olemiseks ja oma keha tunnetamiseks (minimaalselt 20-30 min) vaikuses – see aitab pärast kergemini sünnitada!
Tervislikud elutavad tagavad hea enesetunde raseduse ajal ja tugeva lapse(Vt „Tervislik rasedus“). IGA PÄEV
  1. Liigu piisavalt – jaluta min 2 km, soovitavalt 10 km päevas värskes õhus
  2. Hinga kõhuga – see tagab piisava hapniku naisele ja lapsele
  3. Toitu tervislikult – eelkõige tähendab see ohtralt aedvilja ning vähem magusat ning sünteetilisi ja tugevalt töödeldud toite.
  4. Joo piisavalt vett – arvesta u 30 ml iga sinu keha kg kohta (soojal ajal rohkem, külmal ajal vähem).
  5. Istu sirgelt, väldi lösutavaid asendeid – siis ei pea laps end valesse asendisse sättima ja saab ise sündida.
Millest peaks loobuma?
  1. Loobu suitsetamisest (väldi ka passiivset suitsetamist)! Suitsetamine kahjustab lapse-platsenta verevarustust ja on suur oht raseduse peetumiseks või enneaegsuseks!
  2. Loobu alkoholist. (Kas peaksin loobuma alkoholist täielikult? – jah. Väga harva erandkorras võib võtta lonksu (u 1 spl) kanget alkoholi või veini tervislikel põhjustel!)
  3. Kas peaksin loobuma kohvist täielikult? – See oleks lapse jaoks parim! Aga kui vähendad kohvijoomise 1 lahja tassitäie peale päevas, on ka see OK!
**Pea meeles – kõik, mis mõjutab meie aju (alkohol, kohv, narkootikumid jt mõnuained, stimulandid), jõuab ka loote vereringesse ning mõjutab 10 x tugevamalt lapse aju!
Loobu võimalusel kõikidest ravimitest. Kui sul on krooniline haigus ja pead võtma, konsulteeri kindlasti arstiga: kas võib raseduse ajal võtta ja kas on ohutud, kas saaks ära jäta, kas vahetada teise preparaadi vastu või leida looduslik alternatiiv (pea kõiki haigusi on võimalik ka looduslike vahenditega ravida-toetada).
Kui sul tekib raseduse ajal terviseprobleeme (iiveldus, jalakrambid, liiga varased kokkutõmbed, tursed, pidev nohu, diabeet jne), siis otsi abi loodusravist (vt „Rasedate probleemid) – praktiliselt kõiki rasedusaegseid probleeme on võimalik ohutult loodusraviga leevendada või ravida!
Kui jääd raseduse ajal külmetushaigusesse või viirusesse, ravi ennast looduslike vahenditega (vt nippe nt raamatust  „Pereema raviraamat“)!
VÄLDI!
  1. Kindlasti väldi raseduse alguses asju, mis tekitavad kehasse vibratsiooni, sest see võib põhjustada raseduse katkemise! Nt rattaga või rulluiskudega konarlikult teel sõitmine (siledal teel võib ja kui ei kuku), bassikõlarite ligidus välikontserditel (või ka saalides), autoga väga konarlikul või treppi sõidetud metsateel sõitmine jne.
  2. Väldi kuuma vanni (nt SPA-des jaapani basseini, mille temp üle 42*) ja väga kuuma sauna ja infrapunasauna.
Kui sul on olnud seljavalusid, tasuks käia osteopaadil – selja ja vaagna asetus mõjutavad nii raseduse kvaliteeti kui sünnitust. Seega oleks hea selg varakult paika panna (parim oleks seda teha juba enne rasedust).
Paranda oma hamba-augud, sest varjatud põletikud mõjutavad ka rasedust ja last.
Ja lõpetuseks – VÄLDI STRESSI, MURETSE VÄHEM, AEGLUSTA ELUTEMPOT. Ole kui lillelapseke õitsval aasal, kes sa ka oled! *Ära loe-kuula-vaata midagi, mis tekitab sinus negatiivseid emotsioone (ka nt negatiivsed sünnituslood )- loe ilusaid, positiivseid, innustavaid lugusid!
RÄÄGI LAPSEGA iga päev!

ILUSAT  LAPSEOOTUSE  AEGA!

 

Lisaks veel mõned soovitused

  • Vali, kellele oma algavast rasedusest räägid – olgu selleks inimesed, kelle puhul oled 100% kindel, et nad rõõmustavad koos sinuga ja toetavad sind. Naised on aegade algusest peale instinktiivselt vältinud varast rasedusest rääkimist, et last „kurja silma“ eest hoida!
  • Ultraheli (UH) raseduse määramiseks? – Soovitan mitte teha raseduse määramiseks UH. Rasedust saab määrata väga ilusti ka verest ja uriinist (nagu seda on aastakümneid tehtud). Ka hilisemas raseduses võiks UH jääda protseduuriks, mida tehakse vaid meditsiinilisel näidustusel. UH ohutus ei ole 100% tõestatud. Arvatakse, et UH mõjutab loote tulevast tervist – nt et on seotud viljatuse tekkega järgnevates põlvedes, laste rahutus, hüperaktiivsus, õpiraskused jne. UH raseduse määramiseks võib põhjustada ka raseduse katkemist (ametlik kõrvaltoime) või väärarengute teket (arvatakse).
    • Tupe kaudu tehtav UH on kahjulikuim kui kõhu pealt!
    • Kõikide uuringute puhul küsi alati – mida see uuring näitab, kui kindlad on tulemused ja mida saab siis teha, kui uuring näitab, et midagi on valesti. Kui uuringu tulemused on ebakindlad või midagi teha ei saa, siis milleks võtta lisariski ja lisastressi?!
  • Tahaksin, et teaksid ka võimalusest, et homöopaatiaga saab teha suguvõsa puhastuse pärilikest haigus-soodumustest!

 

PARIMAD RAAMATUD

             LOOMULIKUST RASEDUSEST  JA LOOMULIKUST SÜNNITUSEST

 ”UUE ELU ALGUS. TEEJUHT LOOMULIKU SÜNNITUSE JUURDE” 1995,1997 või  “LOOMULIK EHK AKTIIVSÜNNITUS”, 2002,  Ülle Liivamägi. Üks parimaid raamatuid eesti keeles rasedusest ja sünnitusest (vanem variant on parem) – konkreetne, asjalik, kõik mis vaja teada loomulikust rasedusest ja sünnitusest. Kirjutatud Janet Balaskase raamatu põhjal.

“LOOMULIKU SÜNNITUSE TEEJUHT”, Ina May Gaskin, 2017 – Palju infot sünnituse meditsiinilise poole ohtudest. Inspireeriv. Esimene pool raamatust erinevate sünnituslugude all.

“SÜNNITUS INSTINKTIDE TOEL”, Val Clarke, 2006. Lihtne, asjalik. Palju erinevaid ja inspireerivaid sünnituslugusid.

 “RASEDUS”, Pat Thomas, 2001. Raseduse vaimsest poolest ja palju alternatiive rasedusprobleemide leevenduseks.

“TOETUSE VÄGI“, Svea Sööt, 2008. Armas lugeda, annab positiivseid emotsioone. Eelmistega võrreldes vähem infot.

Inglise keele valdajatel soovitan otsida selliste autorite raamatuid nagu Ina May Gaskin (nt „Birthing within“, „Gentle Birth, gentle mothering“, „Spiritual Midfifering“)  ja Janet Balaskas (nt “New natural Pregnancy”).

 

MÄRKUSED

  • Kui valid lugemiseks mõne teise raseduse-sünnituse teemalise raamatu, siis kindlasti jälgi ennast ja kui raamatu lugemine tekitab sinus hirmu või ebakindlust sünnituse ees, siis see raamat pole sulle hea – ära loe seda!
  • Sama kehtib ka siintoodud raamatute suhtes – kui tunned, et nende raamatute lugemine tekitab sinus hirmu, siis pane kõrvale!
  • Üldine nõuanne on ka, et rasedana ei maksa lugeda patoloogiate kohta – kui probleem tekib, küll siis loed selle konkreetse probleemi kohta! Rase kipub niigi kergesti muretsema ja erinevatest probleemidest lugemine võib murest täitsa segi ajada!

LISAKS

  • “LAPSE SÜND”, Lennart Nilsson, 2005 – Fantastilised pildid lapsest ema kõhus tema elu esimestest päevadest sünnini välja! UH tegemise asemel võiks neid vaadata. Aitab naist ka siis kui rasked ajad või kui vaja otsustada ….
  • *“MINA OLEN OOKEAN. LAPSEOOTEL KESKKONNATEADLASE PÄEVIK.” Sandra Steingraber, 2009 – Kasulik raamat kõigile, kes alles plaanivad last saada, kuid mõtlemapanev ka rasedatele ja kõigile teistele. Räägib keskkonnaohtudest jm.